Sales wil de maximale service kunnen bieden aan de klanten en zegt ”Producten moeten altijd beschikbaar zijn en de kosten moeten zo laag mogelijk. Immers, dan kunnen wij het maximale verkopen aan onze klanten.” En Operations moet maar leveren, toch? Operations wordt vaak gedreven door efficiency, lange runs maken, omsteltijden beperken, noem maar op. Sales en Operations lijken wel elkaars vijand. Hoe doorbreek je dit? Hoe breng je Sales & Operations in balans?

Case presentatie
De casepresentatie heeft betrekking op ’het Productiewiel’, een cross-functioneel concept dat gericht is op het in balans houden van de klantenservice en operationele efficiëntie.
Het biedt productieplanningsstrategieën en -hulpmiddelen die lean manufacturing in de procesindustrie mogelijk maken voor bedrijven die brede productportfolio's combineren met aanzienlijke omschakelingskosten. René Weltevrede (Smit & zoon) licht toe op welke wijze dit tot enorme kostenbesparingen kan leiden. Hij werd hierin ondersteund door Hans van Oosteren (Improvium), die zijn sporen heeft verdiend op het toepassen van dit concept binnen bedrijven in chemicaliën, voedingsmiddelen en voedselingrediënten. Hans licht de theorie en achtergrond van dit concept nader toe.
 
Inleider(s)
In de middag neemt prof. dr. Bram Desmet (Solventure) u tijdens zijn inleiding mee en laat u ervaren hoe u nu eindelijk met behulp van de Supply chain triangle per product-markt-combinatie de juiste balans tussen service, kosten en cash kunt bepalen. Deze aanpak is ontwikkeld door Bram DeSmet. Door gebruik van deze tooling zijn zij in staat om voor middelgrote en grote bedrijven in de Food & cpg, Discrete & High tech, Chemical & Process industrieën de optimale balans tussen Sales en Operations te bepalen.